יום שני, 3 באוגוסט 2009

מכללה במסגרת פרויקט קמפוס הנמל

Hidden Lines
מנחים: אדר' אלס ורבקל, אדר' אלי דרמן

חיפה- עיר של מדרגות, האורינטציה המתבקשת מן ההר אל הים נקטעת בשל מחסומים רבים (כבישים ראשיים, הרכבת, מבנה הולידיי). כמו כן המבנה האורבאני של העיר התחתית בנוי באופן מקביל לים ולכן מדגיש את תחושת הנתק בין העיר והים.



התחושה הראשונה שלי הייתה רצון לפרוץ את המחסומים ולחפש חיבור בין העיר והים, יצירת המשכיות עירונית.
מחסומים
מעברים
לאחר בחינה של המרקם הקיים שמחתי לגלות כמה מהמקומות מסקרנים והיפים ביותר בחיפה. גילויים והפתעות בנבכי העיר, בין בתים ורחובות ראשיים מסתתרים אוסף של מעברים, דרכים נסתרות, סמטאות ומדרגות הנשפכים מן ההר בשאיפה להגיע עד הים, אך ללא הצלחה.
כחול- מעברים נסתרים, אפור= מעברים קיימים ומוצעים מעל הרכבת
הפרויקט עוסק בפיתוח מבנה ציבור הממשיך את השפה של המרקם העירוני הקיים בעיר התחתית, תוך תרגום מחדש של המעברים העירוניים במבנה.

בחרתי להתייחס לפרויקט כאוסף מכללות, שיחד מהוות את פרויקט קמפוס הנמל, ובמסגרת הסטודיו לפתח מכללה אחת, הצפונית מבינהן. המבנה החדש מגדיר את הכיכר שהחלה להתפתח באתר, ע"י הוספת דופן מסחרית אשר מושכת פנימה את רח' העצמאות, וממשיכה את הרחוב המוביל מכיכר פריז ותחנת הכרמלית. ברמה העירונית התייחסתי לעובדה כי חלק מנמל חיפה ישנה את תפקודו ויהפוך למסוף תיירותי. לכן הפרוגראמה שלי כוללת טיילת עירונית היוצרת מעבר מעל הרכבת, חיבור עירוני אל הים.כפי שניתן לראות בתוכנית גגות הצבתי את המכללות בכיוון המביט לים, ולא במקביל. כך שנוצר רצף עירוני, ולא מחסום נוסף מהעיר אל הים, ורחוב הנמל מוגדר מחדש, לא בצמוד להולידיי.
תוכנית גגות

הצבה פרוגרמאתית- שטחי החוץ והפונקציות המשותפות לכלל המכללות (אולם מרכזי, חלל רב תכליתי, גלריה) ממוקמים בפרוסה הימנית- לאורך הרכבת. הפונקציות הפרטיות לכל מכללה ממוקמים בפרוסה האמצעית-במרכז (ספרייה, מחשבים, כיתות). המשרדים השונים ממוקמים בפרוסה השמאלית- במבנה הולידיי.

בחרתי להדגיש את המעבר הראשי מרחוב העצמאות, דרך המכללה ומעל לרכבת באמצעות ציר מרכזי העובר ליד הפונקציות הציבוריות ביותר של המכללה (קפיטריה, ספרייה ומחשבים ואולם מרכזי), כלל שמתרחקים מן הציר, הן לגובה והן לעומק, דרגת הציבוריות פוחתת בהתאמה.

האתר בו בחרתי לתכנון משמש היום כמגרש חנייה ב"חצר האחורית" של מבנה הולידיי. הצעד הראשון בו נקטתי היה העלאת המפלס העירוני, כך שמגרש החנייה ממשיך לתפקד כחניון ומחסנים, ומעליו שטחי חוץ למכללה ולעיר. הסיבות: האתר הינו על אדמת מילוי, לכן לא ניתן לחפור קומה תת קרקעית, רצון ליצור חניון במפלס הרחוב במקום חניון תת קרקעי חשוך ולא עירוני, המחסנים משמשים את המסחר הקיים בקומת הקרקע של מבנה הולידיי, ויוצרים דופן למבנה, במקום חצר אחורית, העלאת שטחי החוץ מאפשר פתיחת הנוף לים וניצול כפול של הקרקע.

Hidden Lines-
יישום הרעיון המרכזי בפרויקט. תרגום של המעברים העירוניים בהם מצאתי חן רב בפרויקט בא לידי ביטוי ב- Hidden Lines שכוללים: תנועה אופקית ואנכית, אזור שהייה וצמחייה. הם משתלבים במבנה בפנים ובחוץ, וממשיכים את הרצף האורבאני מהעיר דרך הפרויקט עד הים. ה- Hidden Lines מכניסים את הולך הרגל לפרויקט, וחושפים את הפונקציות הציבוריות (ספרייה, מחשבים, קפיטריה, אולם מרכזי ועוד) לקהל הרחב.



החומרים בהם בחרתי להשתמש- בטון, לוחות עץ וזכוכית, יוצרים משחק של גילוי והסתרה. ככל שהפונקציה ציבורית יותר כך לוחות העץ יוצרים מחסום קטן יותר מן החוץ, ולהפך. במבטים השונים ניתן לראות כי לוחות העץ מנסים לצאת מהחזיתות ולהכנס לתוך המבנה בצורה של מחיצות פנימיות וריהוט.

מבטים-
מבט מהעליה לטיילת לכיוון הספרייה

ליד הכיתות, מעבר ואזור שהייה

מבואת הכניסה הראשית לספרייה

מבט מהמעבר מרחוב העצמאות אל הכיכר העליונה


מבט מרחוב העצמאות אל חזית המבנה

שרטוטים-
חתך רוחב

חתך אורך

תוכנית קומה ב

תוכנית קומה ד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה